Postoj PRO Sokolnice

Občanské sdružení PRO Sokolnice o.s. bylo založeno mj. v reakci na podnikatelský záměr "Terénních úprav" v katastrálním území Sokolnic.

 

V čem vidíme problematičnost záměru

  • Intenzita dopravy v obci Sokolnice (a také v obcích, přes které bude odpad dovážen) výrazně naroste realizací tohoto záměru, což je nepochybné. Při předpokládaném návozu 620.000 tun odpadu a při faktu, že velké nákladní auto má nosnost 30 tun, lze očekávat příjezd a odjezd 21.000ks velkých nákladních aut. Je nutné si uvědomit, že i samotné velké nákladní auto má váhu několika tun. Dle v minulosti zveřejných návrhů má být naváženo až 400 tun odpadu denně. Pokud tomu tak bude, tak bude odpad navážen 1.550 dní, což je více než 4 roky (počítáno na každý den). Při nosnosti velkých nákladních aut cca 30 tun, pak hovoříme o 13ks takovýchto aut, což znamená 26 průjezdů těchto aut, to vše denně. Je třeba mít na zřeteli fakt, že ve výpočtech je kalkulováno s velkými nákladními auty s nosností 30 tun. Pokud by byl odpad navážen auty menšími, což nelze vyloučit, tak se jejich počet bude automaticky zvyšovat.
  • S ohledem na fakt, že existuje snaha jiného podnikatele v obci Sokolnice dvojnásobně rozšířit šrotoviště, tak jsou zde prokazatelně dva záměry, které budou mít bezprostřední vliv na zvýšení intezity dopravy v obci Sokolnice (a také v přilehlých obcích kudy budou auta jezdit).
  • Důsledkem zvýšené intenzity dopravy bude mj. zhoršená kvalita života obecně a také zničení komunikací a nemovitostí v blízkosti komunikace. Většina komunikací, které budou užívány, je ve vlastnictví Jihomoravského kraje. Nelze vůbec předpokládat, že by kraj, který již dnes žádá o úvěry na opravu svých komunikací, bude vynakládat další finanční prostředky na opravu komunikace, která bude poničena fakticky se souhlasem obce.
  • Takovéto zvýšení dopravní zátěže nákladními auty povede také k výraznému zvýšení rizika dopravních nehod, když brzdná dráha plně naloženého několikadesítektunového vozidla je mnohem delší než u osobního automobilu. V tomto pak nezapomeňme, že přímo vedle hlavní komunikace přes obec Sokolnice je umístěná základní škola, jejíž žáci chodí na obědy do jídelny právě přes tuto komunikaci.
  • Domníváme se, že dopravní zatíženost obce Sokolnice je již v dnešní době poměrně velká a je třeba předcházet jejímu dalšímu nárůstu.

 

  • Má se údajně jednat toliko o odpad v podobě výkopové zeminy. Nejprve je nutno si uvědomit, že používáním pojmu výkopová zemina dochází k zastírání, že má jít o odpad. Zákon o odpadech zcela jednoznačně stanovuje, co je odpadem. Jednoduše řečeno opadem je každá movitá věc, které se osoba zbavuje nebo má úmysl nebo povinnost se jí zbavit.
  • Že má být navážen odpad je zřejmé i investorovi, neboť takto se o naváženém materiálu píše v investorem zpracovaném projektu. V materiálu, který investor předložil stavebnímu úřadu v Sokolnicích se mj. hovoří o odpadu z těžby rudných nerostů, odpadu z těžby nerudných nerostů, odpadní štěrk, odpadní písek a jíl beton, zemina a kameny (k nahlédnutí v sekci správní řízení)
  • Co však má být skutečně naváženo není jisté. Zákon o odpadech ani jeho prováděcí vyhlášky neznají pojem výkopová zemina.
  • I přes případné sliby a ujišťování investora, že je schopen ohlídat bezzávadnost naváženého odpadu, tak se domníváme, že při množství 620.000 tun je zcela iluzorní, aby kontrola byla natolik důkladná, že je navážen skutečně pouze povolený odpad

 

  • Negativní dopad na životní prostředí je zcela logický a nepřehlédnutelný, a to i když odhlédneme od nejasností druhů ukládaných odpadů.
  • Předmětná lokalita je dlouhodobě využívána k zemědělským účelům, což bude po dobu realizace záměru znemožněno.
  • Charakter lokality, tedy to že jde o prohlubeň, ji činí jedinečnou v daném okolí a skýtá tak přirozený úkryt pro mnoho živočichů a vhodné prostředí pro mnoho rostlin. Charakter lokality má také významný efekt na odtokovou situaci v místě. Dle vyjádření pamětníků jsou v dané lokalitě 2 studny. Kousek od této lokality u bývalé ovčárny je studna s velmi kvalitní vodou, ze které před zavedením vodovodu v obci Sokolnice, zdejší obyvatelé odebírali do kanystrů kvalitní pitnou vodu. Prameniště tohoto zdroje se mimo jiné nachází v lokalitě, kam má být navážen odpad.
  • Pod dopady na životní prostředí je nutno také podřadit zvýšenou prašnost, hluk a vibrace v důsledku zvýšené dopravní zátěže.

 

  • Předmětná lokalita se nachází v chráněné památkové zóně Slavkovského bojiště.
  • Je tak nutné brát ohled i na pietní charakter místa, kde umírali a byli pohřbívání vojáci během napoleonské bitvy u Slavkova. 
  • Chráněné území má mj. ten důsledek, že mnohé stavby a jejich změny musí být "odsouhlaseny" odborem památkové péče. Je pak zcela neadekvátní, když místní obyvatelé, aby byl udržen jednotný ráz zóny musí např. dodržovat konkrétní střešní krytinu apod., ale přitom by v té samé zóně měl být navážen po dobu 20let odpad za účelem zasypání prohlubně, která je přirozenou součástí chráněné zóny.

 

  • Nedůvěryhodnost investora.
  • Investorem je Čegan Forest - výrobní družstvo, IČO: 28310136, se sídlem Šlapanice, Husova 1693/35, PSČ 664 51. Společnost byla zapsána do obchodního rejstříku 20.listopadu 2008. 
  • Jde o účelově založenou právnickou osobu (vycházíme i z vyjádření Ing. Čegana), která byla založena výhradně za účelem realizace podnikatelského záměru "Terénní úpravy". Dle informací z veřejně přístupného obchodního rejstříku je členem družstva společnost ČEGAN s.r.o. a společnost ČEGAN HOLDING, a.s. Jediným společníkem ČEGAN s.r.o. je pak ČEGAN HOLDING, a.s., jejíž akcionáři jsou legálně skryti za 20 ks akcií na majitele v listinné podobě (tzv. anonymní akcie). Kdo je tedy "finálním" vlastníkem investora Čegan Forest - výrobní družstvo je legálně skryto a může jím být kdokoliv.
  • Společnost má základní kapitál 50.000 Kč. Dle zveřejněných účetních závěrek v obchodním rejstříku nemá tato společnost žádný další kapitál.
  • Záměr v podobě návozu 620.000 tun odpadu má tedy realizovat a odpovídat za něj společnost s kapitálem ve výši 50.000,-Kč a se zakrytou vlastnickou strukturou.